Första veckan avklarad!

Då har vi tagit oss genom första veckan för idag är det en vecka sedan jag blev ägare till två små vovvar. För dagen då Nikon skulle flytta in var äntligen här. Den långa väntan var ju äntligen över. 

Allt började förra sommaren. Jag hade då funderingar att Lingon skulle få gå i pension. För jag märkte på henne ju mycket mer träningar och tävlingar tog på henne. Och jag visste att Hanna skulle ha en kull i år, så när hon hade varit nere och haft en träningsdag på klubben passa jag på att fråga henne om det var lönt att skriva upp sig som intresserad på en hund därifrån. Absolut blev svaret. Så då börja väntan. Sen börja Limon löpa. Fick då frågan om jag fortfarande var intresserad. Visst var jag det även om Lingon hittat energin igen efter fått gå hos en osteopat, men kändes ändå rätt att låta en valp flytta in nu, när hon fortfarande har ork med det. 
Tydligen var det många som ville ha tik så hon kunde inte lova något utan det berodde på hur många där blev. Så fick även frågan om jag kunde tänka mig en hane. Mitt svar blev jag säger inte nej men jag tar hellre tik. Så börja en ny väntan. Helt plötsligt var det konstaterat att där var valpar. Nu börja ju hjärnan ännu mer ställa sig in på att man skulle få sig en liten valp till sommaren. Tills precis innan de skulle födas då kom tvivlen. Visste att det behövdes två hanar för där skulle bli en till mig och att jag var längre ner på tiklistan. Men inte hur långt ner. Så plötsligt vakna hjärnspökena till liv. Tänk om där bara blir tikar så det inte blir någon till mig för jag hade ingen aning om hur många tikar där behövde vara för det skulle vara en till mig. 
Dagen kom och de föddes tik efter tik såg dagens ljus. Tillslut kom där ett meddelande på Facebook: Fyra tikar. En till Malmö? Mitt svar blev nog ungefär JAAAAA!!! Sen kom den svåra biten att hålla tyst om det. Vissa berätta jag det för men ville hålla det lite hemligt. Inte för att folk inte skulle veta utan för att jag ville inte riskera att någon skrev om det till mig på Facebook så brosan eller hans fru skulle se det eftersom jag ännu inte hade bestämt mig hur jag skulle berätta om det för föräldrarna. Men det löste sig ganska så bra. När de var ungefär två veckor var jag hemma hos dem och skulle kolla något i någon app men råkade istället slå igång Facebook. Så klart det som var överst var en av Hannas livesändningar. Jag börja le stort när jag såg dem. Det gjorde ju mamma nyfiken så hon undra vad jag blev glad för så visade henne och sa bebisar. Hennes första fråga var om alla var sålda. När jag sa ja så tyckte hon det var bra för att jag inte skulle få för mig att köpa en. Kände att det kunde jag inte slingra mig ur så fick helt enkelt säga det har jag redan. Hennes första reaktion var att hon blev skitförbannad i typ två sekunder sen undra hon om de också skulle ha en. Eller som hon uttryckte det: ”Jag har saknat Tessan något fruktansvärt sedan hon dog. Men jag har alltid vetat att det ska komma en golden till familjen igen via dig. Trodde bara inte nu.” Pappa var ju helt med på noterna från början. 
Sen började nästa väntan och all förberedelse. Sen tillslut blev det den 7 juni och pappa, Lingon och jag styrde bilen mot Halmstad för att hämta hem lilla Nikon. 
Sån jäkla cool valp också. När vi satte oss i bilen så lukta hon lite på min arm lukta lite i luften och sen la sig ner i mitt knä och somna och sov sedan hela vägen hem. Väl här så skutta hon ur som inget alls. Lingon var väl inte alltför positivt inställd till det där med lillasyster från början och släppte loss surtanten i sig själv väldigt ofta. Ibland var det befogat att hon sa ifrån, ibland var det helt enkelt för att Nikon existera. Men redan från början valde Nikon att se mig som tryggheten så när tanten blev för arg och läskig så sökte hon sig till mig. 

Än så länge har vi inte träffat på saker som hon upplever livsfarligt utan bara lite läskigt men ändå spännande. Som när sopbilen kom och tömde tunnan där det bla är glas i. Lät ju massor så det var lite läskigt men ändå spännande att se på. 
Sen var kanske inte mitt val av namn det bästa har jag kommit på i efterhand. Lingon och Nikon är väldigt lika. Så har varit stor förvirring hos speciellt Lingon där namnet är befäst. Men samtidigt så är det ju så att kallar jag på den ena så kommer båda springande. Speciellt kommer Lingon om jag kallar på Nikon för hon vet att mina fickor just nu är fulla med godis så då kan man ju missa något om man inte kommer. 
Men är sjukt imponerad av denna lilla valp hur grym och cool hon är med allt. Ska bli spännande resa som vi har framför oss nu. 

Kommentera

