Panik deluxe

I början av december anmälde jag mig och Lingon till Kelpieklubbens heelwork- och freestyletävling. Min tanke var då att eftersom jag hade ca två månader på mig skulle vi kunna få två program som sitter riktigt bra. Blev det så? Ehh nä. Det har under väldigt lång tid varit väldigt kaos på jobb idag så tiden till hundträning har inte riktigt funnits där. Vi kom väl så långt att jag letade ut delar i låtarna där skiften ska ske och i freestylen även gjort en plan för vad vi ska göra i de olika delarna. Men att komma så långt att verkligen träna in det och belöna upp det kom vi aldrig.

Idag var det HTM-dagen.  Något som jag kände mig nöjd med var att jag denna gång hade lyckats klippa låtarna i den längd som de skulle vara. Men säg den lycka som är långvarig. Var en funktionär som gick igenom allas musik och allt fungera bra. Sen kom hon till en som hon la i en helt annat hög och sen kallade till sig en annan funktionär som började kolla startlistan. Där och då fick jag känslan det är min som inte fungerar. Så gick bort till henne och frågade om det var så. Visst var det det. CD-spelaren påstod att där inte var något på det. Vilken jag visste att det skulle vara. Hade kollat x antal gånger igår och dessutom spelat upp den via minnet så det skulle funka. Lagom panik kände jag då och en puls på 290 för hur det skulle gå. Men de löste det genom att de fick spela den via min mobil. Problemet var ju att den där inte var i klippt version så jag skulle behöva komma ihåg var det faktiskt ska bli tyst. Ännu mer panik, men vi får starta var det som malde i mitt huvud. Så jag gick ut där ute så jag kunde ha upp volymen rejält. Och sen vandra, vandra och återigen vandra. För att få en känsla av hur mycket vi skulle hinna gå innan det tog slut och vilka de sista orden var innan det skulle stoppas. Ännu mer panik när man bara gjorde fel och inget ville fastna. Pulsen kändes som den nu låg på 350. Tillslut kändes det som det hade fastnat att när de sjöng And you ain’t got the heart
to finish what you started då skulle jag säga till att det skulle stoppas där efter.

 

Så gick in igen och det började närma sig vår tur. Lingon var taggad som attan, men var ju konstigt då vi inte kunde följa våra vanliga rutiner inför en start då jag var tvungen att lämna över min mobil till hon som satt med musiken och hitta fram rätt låt o så. Ännu mer panik och med en puls på 390 gick vi bort där man väntar att få gå in på planen. Får klartecken och går in. Under hela tiden vi gick hade jag Eva-Marie om jag har gått tävlingspsykologi för skrikandes i mitt huvud med orden: Andas! Tänk! Fokusera!

 

Hur gick det då? Vi tog oss igenom det. Jag var galet nöjd. Dels för att vovven var så på och dels för att jag hade fixat det med paniken som jag hade fram tills det att jag steg in på planen. Vi gjorde alla fyra bytena. Det var ett som blev ett missförstånd med och sen blev det ett tok missförstånd på slutet. För Lingon blev osäker på om vi skulle gå eller stanna så hon satte sig och jag tänkte oh nu sjunger de där sista orden så nu är det slut. Så vi kan ju sluta så här eller? Vi ska nog gå lite till. Lingon gick något steg och sen satte sig igen, jag gjorde ett nytt försök men Lingon bara titta på mig vad vill du egentligen så jag vänder mig till hon vid musiken ja nu var det slut. Oupps hade ju sagt till henne innan att tanken var att det skulle sluta på 1.04 och nu blev det någon sekund kortare. Men som sagt sjukt nöjd även om jag visste att kommunikationsmissen skulle kosta. Och det var ju där vi flög då vi hamna på 21.75 poäng (6.65, 7.55, 7.55). Så då var det bara att ladda om till nästa start.

 

Denna gång hade jag inte lika mycket puls utan var lugnare. Vi hade ju överlevt förra gången trots allt strul. Kände att Lingon sackade när vi gick åt ett visst håll så försökte undvika det så mot slutet när jag tänkte väva in en till 360 kändes det som det vi hamna lite väl nära bangränsen. Men var inget som märktes utifrån utan bara som jag kände det. För hon var ju med, visst inte perfekta positioner men ändå helt ok. Vi lyckades få till alla bytena denna gång med. Hade kastat om dem sen förra starten. Så kände mig sjukt nöjd att vi hade fixat det för tror nog egentligen Lingon var fruktansvärt trött.

 

När sedan resultaten kom upp blev jag väldigt glad. Vi hade lyckats få 22,75 poäng, men visade sig att vi hade fått 7.40 i en kategori (7.50 och 7.85 i de andra) så därför blev det ju inga uppflyttspoäng. jäkla störigt, men är ju sjukt nöjd ändå. Fick väldigt snälla ord från domarna. Alla sa att vi hade väldigt fin kontakt, men att det blev lite vida positioner ibland. Mest glad blev jag över kommentaren att hon tyckte det var kul att se en äldre hund i fin kondition. Det gjorde matte hjärtat stolt.

 

Nu har jag gjort om morgondagens låt. För visade sig att jag visst det hade en låt på mitt USB. Bara det att den hade sparats i Wave-format så därför kunde den inte läsas i en cd-spelare. Nu har jag sparat morgondagens låt i MP3-format så då får vi hoppas på bättre tur. Så nu ska vi dega på hotellet och ladda inför morgondagens freestylestarter.

Kommentera

