Så jävla störigt

Idag var vi i Lomma för DM. Igår trodde jag att vi aldrig skulle komma till start. I fredags fick jag någon knäpp förkylning som satte sig på stämbanden och igår hade jag ingen röst över huvudtaget. Lite jobbigt att tävla hund då även om jag vet att hon går mycket på kroppshjälper. Så kändes som ett spännande experiment. Går det att föra henne runt banan utan att säga ett ord? Sen kändes det ju tråkigt att missa en dubbeltävling. Dels för att det är länge tills nästa gång det är tävling och dels för att kändes tråkigt att stryka sig då man hade haft tur och komma med i lottningen. Så gårdagen bestod av att ta det lugnt och käka gräddkola. 
Idag när jag vakna var rösten mycket bättre, fortfarande inte bra, men bättre så blev att vi åkte. Började och kolla första banskissen och inser att det är en bana som passar oss. Den är väldigt flytig då det inte var alltför mycket stopp och sen var den väldigt rak i sitt utförande så man behövde aldrig tveka på var man skulle gå. Banvandringen blev lite speciell för gick mest och fundera och planera var skulle jag klara med med ”bara” använda handtecken eller kroppen och var skulle jag behöva använda rösten. 
Vi värmde upp och Lingon var lika galen som hon är numera och sen fick hon åka in i buren för att vänta på vår tur. Egentligen ska hon sitta där så länge som möjligt, men tre fyra hundar innan oss så sköt det rejält kring där vi var så Lingon börja krafsa på buren och få riktigt panik. Så fick komma ut redan då. Tyckte hon var lite loj stundtals när vi gick banan och stundtals helt galen. Ledde till en del störiga fel som troligtvis kunnat undvikas om jag hade röst. Till exempel ville inte rösten lyda mig när jag såg hur hon var på väg mot en av frestelserna och därför fastna hon rejält där, men kände mig ändå nöjd för det kändes inte som vi skulle ha något superstort fel. Och vi slutade på 77 poäng. 
Sen gick jag in för att hämta banskissen till den andra klassen. Inte lika mycket oss då det var lite mer stopp och skyltar som kan ställa till det för oss. Sen börja den med långsamt. Vet faktiskt inge när vi träna det sist. Och när man inte hade rösten till det så kunde man inte påminna henne om att det var sakta som gällde utan hon trodde man skulle sätta sig. Så vet inte om det var pga att banan börja med långsamt som gjorde att hon kändes off, var inte alls med och bara gick med nosen i backen. Dessutom fanns det två inkallningsskyltar i banan, är man åt annat håll är det svårt att använda sig av händerna som signal. Och på första inkallningsskylten låg hon och kolla åt ett helt annat håll så hon kom fram till mig lagom till nästa skylt. Oupps. Sen kändes det bara ännu mer blä och vid sitt, sitt framför, höger ingång sitt. Hamna hon på en annan planet och hur mycket jag än försökte så fick jag inte fram henne. Och i min värld så hade vi inte många poäng kvar så jag tog i henne för att putta till henne så hon skulle komma tillbaka till denna världen igen. Vilket gjorde att hon kom igång lite. 
På prisutdelningen så sa domaren något om att han inte hade tyckt det sett så illa ut idag, är en domare som jag tävlat mycket för som vet hur Lingon kan vara när hon är i sin egna lilla värld. Slänger då en blick på protokollet och inser att där står inte så mycket. Det visar sig att jag diska bort ett kvalificerande resultat… Vaddå störigt? Vi hade haft 74 poäng. Det hade jag aldrig trott. Möjligtvis 34 och inte 74. Och då var där dessutom en tia för Lingon hade missförstått mig när vi gick från tre steg bakåt tillbaka till långsamt, något som jag inte märkt. 
Så förbannat jäkla störigt. Lite extra störigt känns det att det inte är tävling igen förrän 27 november. Men nu jäklar ska vi öva på sakta och allt annat som kan ställa till det. Typ allt haha

Kommentera

