Vad är det jag inte förstår eller är det mig det är fel på?

Har gått och funderat på detta ett tag och tänkt skriva ett inlägg kring det men då orken inte funnits till bloggande då det äntligen har funnits inspiration till hundträning har det aldrig blivit av. Men i fredags började tankarna mala kring ett sånt här inlägg. 
I fredags delades ett protokoll från SKK om deras tankar inför regelrevideringar i olika sporter. Där man kunde läsa om att reggade hundar skulle kunna ta championat och oreggade hundar skulle fortsätta få titeln RLD M i rallylydnad. Båda titlarna skulle man få efter tre resultat på 95 eller över. 

Detta har gjort folk väldigt upprörda. De man här mest återkommande är att det kommer bli en elitsport, det kommer inte längre vara en sport för alla, kommer inte vara lönt att tävla för man kommer ändå aldrig nå de poängen, det kommer inte vara kul att tävla längre för det är inte kul och tävla om man inte når godkändgränsen. 
Varje gång det påståendet kommer upp tänker jag bara va? Vet inte hur många gånger jag suttit och skrivit på tangenterna jag förstår inte vad du menar. Men sedan valt att sudda ut det för inte framstå som värsta dryga människan, men det är verkligen inte så jag förstår inte den kopplingen. Därför jag känner vad är det som alla andra förstår som inte jag gör. Vad är det för fel på mig?

Ni som inte vet vem jag är kan jag ge en liten förklaring om varför dessa frågor blossar upp. Jag tävlar i mästarklass med min papillon och jag kan ju säga att vi har absolut inte haft något lätt resa dit. Och det är många som trott att vi aldrig skulle nå dit. För att uttrycka det snällt så är Lingon lite hmmm speciell. Eller som en domare uttryckte det på en prisutdelning som från en annan planet. Vi hade våra problem i nybörjarklass, men då satt hon ju fast i koppel, så hennes låsningar blev inte så tydliga. Men de blev de ju desto mer i fortsättningsklassen. Fastnade Lingon i sin värld då blev hon där helt enkelt. Tror det tog 42 starter, eller om det var 44, innan vi äntligen fick vår fortsättningstitel. Sen avancerad gick väldigt snabbt. Och i slutet av januari 2015 gjorde vi tillslut debuten i mästarklass. Har inget som helst minne av den tävlingen för har aldrig varit så nervös inför en start. Sen tog det till 1 maj 2016 och det helt plötsligt stod ett kvalificerande resultat bakom vårt namn. Och nästa tävling fyra dagar senare hände samma sak. 

Men har det varit tråkigt att tävla? Visst jag ska väl erkänna den där tävligen i fortsättning när hon låste sig extremt mycket hela tiden att vi sluta på 1 poäng inte var så jävla rolig. Även om jag nu kan tycka det är lite kul och ganska bra jobbat av oss att lyckas behålla den där stackars ensamma poängen. Det har funnits stunder då jag för ett kort tag bestämt mig att ge upp eller inte längre känt motivationen till det. Men det tror jag alla gör någon gång oavsett vilken del av poängskalan man brukar hålla sig på. Så kanske stundtals tråkigt men de roliga stunderna väger alltid över. Vi har haft sjukt kul, ibland kanske lite för kul. Och det är inte en resa jag skulle vilja ha ogjord. Så mycket erfarenheter man fått av denna speciella damen. 

Och jag tror att det är bra att rallyn får ett championat, och ska det vara ett championat så är det väl klart som fan att det ska vara svårt att uppnå. Kanske leder införandet av championat att andra hundsportsmänniskor, oftast de som inte testat, inte kommer se ner på rallyn lika mycket, eller så fortsätter de. Vem vet? Och de är ju egentligen inte de viktiga utan det är vi som håller på med rallyn som ska vara de som definierar rallyn och om vi börjar snacka skit om vår egen sport hur ska vi då kunna övertyga andra att starta den? För rally är kul, och vad det står för siffra på protokollet när man är färdig får aldrig bli en mätstock på hur kul man har haft. Blir det det vill jag inte längre vara med. Men som sagt det är kanske något fel på mig som inte förstår kopplingen kvalificerande resultat är lika med kul, okvalificerande resultat är lika med tråkigt. Fortsätt istället tävla och ha kul med era hundar. 

Vi kommer kanske aldrig uppnå mästartiteln eller ett championat, men skulle vi göra det skulle det bara vara en härlig bonus och en stor jäkla in your face till alla som tvivlat på oss på vägen. Men vi kommer aldrig sluta ha kul!

En reaktion till “Vad är det jag inte förstår eller är det mig det är fel på?

Kommentera

