Gårdagens tävling…

Igår var vi som sagt och tävlade lydnad. Några dagar innan kände jag mig peppad på ett helt annat sätt än jag gjort inför en lydnadstävling. Men på fredagen slog min förkylning till och kändes som hela hjärnan var full av bomull. Kanske inte den bästa uppladdningen inför en tävling. Så velade mycket fram och tillbaka om jag skulle åka. Tillslut åkte jag. Kändes som det var fel beslut då jag fick ett meddelande från en som var där och tävlade i andra gruppen att de hade inte börjat ännu utan hade minst 10 minuter kvar. Jätteuppiggade då vi var ca 20 minuter därifrån. Men visade sig att det inte var så farlig som det lät när jag läste meddelandet.

Målet för denna tävling var att vi skulle sätta våra handtecken och att jag skulle lita på henne att hon gjorde det. Och att vi inte skulle få några nollor så länge det inte var tandvisningen eller apporteringen.

Hur gick det då? Faktiskt över förväntan. Det var en inomhustävling, det fanns lite plats för publik och när du gick in på plan så blev nästa ekipage insläppt i en hörna där man fick vara och värma upp lugnt. Men det gnisslade och smällde en del i dörren så Lingon såg livrädd och tyckte allt var blä innan vi satte igång. Tänkte att bara vi kommer igång så kommer hon över det. Men det gjorde att hon var väldigt lost på linförigheten, men hon kom igång sen. Fast suck på hennes matte. Hade ju bestämt mig att jag skulle lita på henne. Men kunde jag det? Nej, så klart inte. Vid läggande under gång var jag ju tvungen att vända mig för att kolla om hon lagt sig. Så klart hon hade hej kroppsdk. Suck. Sen när det kom till ställande under gång fick jag också för mig att kolla, men denna gång var det bra för hon var inte alls med på noterna. Men krävdes en hel del dk, men vi fick iaf en femma istället för en nolla.  Sen när hon är osäker har hon en tendens att sätta sig lite halvt bakom mig. Men eftersom hon var glad och på så brydde jag mig inte så mycket men det kosta ju oss en del i poäng.

Som hon var när vi gick in så kan jag inte vara annat än skitnöjd med henne, med mig själv kan ju diskuteras. Men det slutade i alla fall med nytt poängrekord. 140 poäng, så första gången vi lyckas få ett andrapris. Och bara en endaste liten nolla. Den där konstiga och tråkiga pinnen ville hon ju inte ta, fast hon vågade iaf lukta på den. Hon vände inte bara demonstrativt bort huvudet.

Vi är anmälda till en lydnadstävling till så nu vet jag var vi behöver lägga krutet tills dess. Dessutom ska vi på en träningshelg med vår fröken där vi en dag ska drillas i rally och en dag i lydnad så hon ska kanske få lite ordning på mig.

Kommentera

