Underbara älskade hund

Igår gjorde vi vår andra start i lydnaden. Var ganska osäker på om jag skulle klara av det då jag på dagen fått ett väldigt migränanfall som gjorde mig väldigt skakig. Dessutom hittade jag inte mina tabletter så fick ta två alvedon och gå och vila. Kände mig bättre så valde att åka. Tyvärr fick jag känningar av den igen på plats men då var det bara att köra.

Vi drog startnummer 9. Så det kände jag mig nöjd med. Inte först och inte sist heller utan lite innan mitten. Brukar vara perfekt för oss.

Den senaste veckan har vi lagt ganska mycket fokus på att träna läggande för Lingon verka ha förträngt vad det betyder under nu när vi tagit lite träningsvila under semestern. Så kände mig spänn hur det skulle funka.

Vi kommer till platsliggningen och jag säger ligg. Lingon reagerar först inte men efter typ två sekunders betänketid så kom hon på just det jag ska lägga mig. Så vandrade jag iväg. Var lite nojig när jag vände mig om för på förra tävlingen satt hon upp när jag vände mig om. Men denna gång låg hon. Och gjorde det hela tiden. Trots hon på ena sida hade en dobermann som låg och pep och kröp och på andra sidan hade hon någon annan jättevovve som också rörde sig. Men Lingon kollade bara coolt på dem och låg kvar. När det började låta i en flaggstång på området bakom där hon låg blev jag lite nojig för det var ett ljud som hon skulle kunnat reagera på. Men hon vände bara på huvudet och konstatera att hon bara såg massa träd och buskar så hon låg lugnt kvar. Eller iaf tills vi skulle gå tillbaka. Sist kom hon och mötte mig när jag var ca 2 meter ifrån, denna gång skuttade hon upp på mig när jag var två steg ifrån och nollan var ett faktum. Detta är enda grejen som jag kan störa mig lite på med denna tävling. Varför kunde du inte legat kvar i två steg till? Men jaja. Vad gör det? För hon var så jäkla grym igår. Hon var en dröm att föra, hon var med mig och var så jäkla grym som jag vet att hon kan vara.

Tandvisningen tyckte hon denna gång att domaren var läskig så när han böjde sig ner och tittade på tänderna sprang hon och gömde sig bakom mig. Så det blev en femma. Inte så mycket att fundera på då jag vet att jag har en hund som har väldigt mycket personligt space och där släpper man inte in vem som helst. Han fick ju iaf röra vid henne.

Sen blev det lite väntan innan det var vår tur. Hade varit sen på det så hade fått parkering långt bort så orkade inte gå och hämta buren så hon fick vara med mig i väntan.

Fria följet gick väl så där. Var inte riktigt med i början så hon släpa lite efter. Och jag hade vårt rallykoppel igår och det är väldigt kort så kände där i början hur kopplet sträckte sig. Och sen var det någon halt hon inte riktigt var med så hon satte sig ganska långt fram. Men ju längre vi gick desto mer var hon med mig. Så sluta med att vi fick en sexa.

Velade länge hur jag skulle göra på läggandet. Skulle jag köra det safe och göra med handtecken eller skulle jag testa med kommando. Valde det senare och tänkte går det så går det. Så sa ligg till henne men kollade inte vad hon gjorde, när jag vände mig om märkte jag att hon satt upp. Så där blev heller inga poäng. Kom på sen att vi har ju mest tränat läggande inomhus och då kan man ju glida på golvet men det funkar ju inte på en gräsmatta så bi får träna mer utomhus nu i veckan.

Inkallningen var så grym. Hon tvekade inte det minsta och kom som skjuten ur en kanon. Tyvärr så höll hon in i en gammal vana och valde att hoppa upp på mina ben som stopp innan hon satte sig. Så det kostade oss ett poäng, men en nia känns inte fy skam heller.

På ställandet körde jag samma taktik som läggandet jag sa till henne och stanna, fortsatte att gå och hoppades att hon hade gjort rätt. När jag gick förbi domaren råkade jag höra att han sa steg så blev lite orolig om att jag fortfarande hade hunden bredvid mig. Men när jag vände mig om så stod hon där så fint. Blev lite orolig att hon skulle sätta sig innan jag hann säga något för det började hon på träningen för någon dag sedan. Men hon stod till jag sa sitt. Och betyget blev en åtta.

Vid apporteringen fick jag frågan om jag ville ha en liten eller mellan apport. Hade sett när hon bar ut dem att den lilla var verkligen liten så kände hopp om att hon kanske skulle ta den. Så sa att vi ville ha en liten. Men den ville man ju inte ha, eller Lingon nosade i alla fall på den. Tror nog att hon hade tagit den om jag valt att säga apport igen. Men kände att det kunde vara en sån sak som gör att hon stänger ner sig så valde att ge tillbaka den till tävlingsledaren och skratta lite om att den där konstiga pinnen vill man inte ha.

Jag vet att jag har en hoppglad hund men var ändå lite orolig för hoppet då vi inte tränat ett sådant hopp sedan vi tävla sist. Och det då fanns en risk att hon skulle glömma bort att man ska sitta och istället bara springa vidare och stanna och kolla frågande på matte var tar du vägen? Men Lingon flög över hindret och satte sig vid min sida, en bit bort så var säker på att det skulle kosta oss något men var ju ändå toknöjd med min lilla hund. Och ännu gladare blev jag när jag kom ut och fick höra att vi hade fått en tia på det. Vilket vi även fick på helheten.

Sen blev det en lång väntan då vi var 24 starter i klassen. Men hade klubbkompisar där och en jag träffa på förra lydnadstävlingen som man kunde snacka med. Och sen var jag ju så nöjd med min lillskita så det kändes spännande att få se protokollet. Roligt att jag även fick höra från andra att det sett snyggt och trevligt ut så då hade vi ju inte gjort bort oss totalt 🙂

På prisutdelningen visade det sig att vi hade fått hela 34 poäng mer än förra gången så denna gång slutade vi på 101 poäng och en artonde plats av 24 startande så det känns inte så illa.

Och som sagt hon var så grym och underbar igår min lilla hund så nu känner jag mig taggad till att anmäla oss till ännu fler tävlingar. Tror på sätt och vis lydnad kan passa oss då momenten kommer i samma följd så då vet vovven vad man ska göra. Samtidigt kan det också leda till att vovven stänger av öronen och gör något när hon tycker det borde vara rätt. Men det får vi hoppas inte händer.
Och skulle det göra det så får vi ta det problemet då, just nu tänker jag leva på den lyckoruskänslan jag har efter gårdagens tävling.

Kommentera

