Debuten avklarad

Idag gjorde vi debut på lydnadstävlingsplanen. Att vi skulle debutera idag var inget jag sagt till någon, eller inte riktigt sant har sagt till Andrea att debuten är bokad men inte när. Sen hade jag ingen förhoppning om något resultat utan ville bara se hur det skulle gå.

Var lite tveksam till att det skulle gå vägen för i torsdagskväll satte sig min förkylning på stämbanden så jag tappade rösten. Vilket inte är så bra när man behöver den när man ska tävla, men det blev bättre men sen var det vädret som gjorde en fundersam. Är ju sjukt varmt idag, men vi åkte och sen hoppades jag på ett tidigt startnummer. Vilket så klart jag inte fick då jag drog 10 av 12.

Hur gick då tävlingen? Poängmässigt inget att hänga i julgranen, men som sagt inget som jag hade räknat med heller. Men är ändå nöjd att vi tog oss genom det och att hon ändå var med mig så mycket trots värmen och att det var på ett ställe vi aldrig varit. Vissa delar förvånade mig, vissa delar gjorde mig glad och vissa delar gjorde både och.

Platsliggningen nollade vi. Hon ville inte lägga sig först så fick säga till henne två gånger innan hon la sig. Sen var jag lite otydlig när jag sa stanna så när jag hade gått iväg och vände mig om så satt Lingon upp. Jag har alltid haft lite fasa för det momentet eftersom man är så beroende av vad andra hundar gör och vad det skulle få Lingon att göra. Men idag fick vi extrem utmaning. Hunden bredvid henne rullade runt i gräset och låg och skällde så föraren fick gå och hämta hunden men min lilla vovve var bara fokuserad på mig. Så det kändes skönt. Men när vi gick tillbaka och jag var ca 1,5 meter ifrån då kom Lingon överlycklig och hoppade runt mig och sa hej matte. Något som gjorde mig väldigt chockad för det har hon aldrig gjort innan.

Tandvisningen är ett annat moment som jag lite fasat för då Lingon är lite kinkig med vilka folk som får hälsa på henne, men hon tyckte bara det var kul så vi fick faktiskt en tia där. Trots att hon tog litet segervarv efter domaren gått iväg.

Fria följet kändes ganska ok, satte sig lite långt ut på högersvängen och dålig position vid helt om.

Eftersom hon inte ville göra läggandet på platsliggningen så valde jag att safea lite och köra väldigt tydligt handtecken. Men det gick troll i det momentet. Tror det var 2 av 12 som gjorde läggandet men resten gjorde väldigt snygga ställande. Lingon gjorde ett sättande istället, så var ju iaf halvt rätt 😉

Inkallningen gjorde hon i full speed trots värmen. Och på hoppet klantade matte sig och sa Lingon istället för hopp så fick säga det igen innan hon hoppa. Suck på matte. Andra momentet jag klanta mig.

Apporteringen nollade vi så klart, men fick ändå en väldigt yey-känsla då hon sträckte sig efter den när jag sträckte fram den. Så det tog jag som något väldigt positivt 🙂

Så allt som allt sluta vi på 67 poäng och hamnade 8 av 12 starter. Och vi fick kommentaren efteråt att det såg väldigt fint och trevligt ut så de gjorde ju en glad. Så nu ska här tittas efter fler tävlingar att anmäla till och med lite tur är det inte lika varmt då 🙂

Kommentera

