Det går framåt…

Efter förra helgens tävlingar var jag trött på att alltid fasa om bärande av föremål skulle komma så jag bestämde mig för att inleda en kampanj på apporten. Denna gång gick det förvånansvärt snabbt att hon förstod. Sen åkte hon med föräldrarna till stugan och var borta hela veckan. Så igår satte vi igång igen. Vi körde två korta pass. I det första så var första gången jag lät henne hålla den själv. Var bara 1-2 sekunder men hon höll den. Sen på kvällen hade jag lite mer is i magen och väntade med klickandet. Det sluta med att hon höll den i ca 15 sekunder. YEY! Så kände väldigt mycket hopp inför framtiden.

Men på dagens träning upptäckte jag direkt ett litet problem. Eftersom Lingon har varit så ointresserad av apporten/föremålet har jag inte riktigt brytt mig om hur hon är när hon tar den. Oftast har hon suttit när hon tar den men när hon tar den så reser hon sig och backar liten bit och sen står stilla med den och ibland har hon lagt sig.

Så när jag försökte få henne att sitta vid sidan och ta den så fatta hon inget alls. Vilket gjorde att jag fick byta strategi lite. Lät henne fortfarande vara framför men belönade endast om hon satt ner med den. Vilket ledde till en väldigt förvirrad liten hund som chansade väldigt mycket om att det var kanske ligg som matte menade och testade allt annat än att ta apporten. Men tillslut förstod hon vad jag ville, men det var inte alls med samma säkerhet som hon hade för det igår. Jag tror att jag kommer fortsätta att jobba på detta sätt och lägga på kommandot när hon är framför. För jag tror att det inte borde vara några problem att då föra över det till sidan och hon gör det där. Ska gå på något sätt, har ju iaf fått henne att förstå det. Det trodde jag ju aldrig! Men lilla skruttan visade att matte hade fel!

Kommentera

