Jäkligt klantig matte

Igår var vi och tävlade. Vet inte vad jag ska tycka och tänka om det. Hade en liten hund som tog sina egna rundor, blev lite ställd vid varje sidbytesskylt som gjordes mot där domaren och skrivaren satt och tänkte lite väl mycket själv. Till exempel hann vi inte gå många steg efter startskylten innan Lingon var på högersida. För hade tränat lite kort transportsträcka innan jag gjorde bakombytet så helt plötsligt hade jag en liten hund som tänkte nu ska jag över på andra sidan. Knäppa lilla hund…

Men min stackars lilla hund hade universums klantigaste matte. Första tävlingen någonsin som jag bara går förbi en skylt. Klantigt värre, men nu när jag börja tänka tillbaka så vet jag faktiskt inte om jag gjorde den på banvandringen heller, men när vi tränade gjorde jag iaf den. Eller så var det krånglet med hindret som ställde till det för mig. Blev så chockad när hoppglada Lingon var på väg att gå förbi hindret. Trodde aldrig det skulle hända, men gissar att träningen om att bara för att där är ett hinder betyder det inte att man ska hoppa det har gjort skillnad. Så i min chockade värld gick jag förbi framförbytesskylten. Kom på det några skyltar senare när jag insåg att Lingon var på fel sida i en 270 höger. Insåg ju att jag var diskad så tyckte då kunde jag ju lika bra att köra på på höger sidan på resten av banan.

Men vi fick iaf ett suveränt på spiralen och hon stod hela honnören. Yay! Hon tittade sig omkring väldigt mycket, men tassarna stod kvar i marken. Fick även kommentarer efteråt från flera om vilken snygg och stabil honnör.

Jag tror jag har lyckats hitta ett sätt som funkar. Vi går in i honnörrutan och säger stanna till henne så får hon stå som ställt sig. Har inte fått det att funka framför så det får vi fortsätta att försöka en lösning på…

Och så får vi hoppas att Lingon har en mindre klantig matte med sig nästa helg…

Kommentera

