Tävling i Burlöv

Igår var vi och tävlade i Burlöv. Eftersom vi spenderade natten i stugan blev det en lång resa dit. Men vi kom dit anmälde oss, fota av banan då man inte fick någon banskiss, rastade Lingon ordentligt och pluggade banan. Först när jag tittade på banan så kändes den inte som riktigt en bana för oss. Nog mycket för att hindret var första skylten och snurren andra. Eftersom Lingon älskar de skyltarna vill jag gärna ha dem lite utspridda. Precis som i Lund så var där en raksträcka som jag kände kunde ställa till det för oss. Det var skyltarna sitt, ligg, sitt, följt av sitt framför höger ingång, sen var det ligg, följt av sitt, sväng vänster ett steg sitt och sen var det sitt, stå gå runt. Valde att lyfta ut det och köra den slingan med belöning ibland i positionerna, ibland i rörelse och ibland när hon var med mig på starten. Som vanligt krånglade sitt, ligg, sitt. Försökte få till en snabblösning genom att ha godis i handen när sista skiftet gjordes så kanske hon skulle tro det inne på banan också 🙂 sen satte jag Lingon i buren ett tag men hann med en rastningsrunda till innan banvandringen.

På banvandringen blev det tydligt att man kan få en känsla av banan på ritningen och en helt annat när man ser den uppställd. Då kändes den som mycket mer oss än på pappret, visst det var den där passagen som kunde vara jobbig speciellt då det börja regna. Lite småklurig var den i början så man fick vara uppmärksam så man gick rätt men sånt gillas 🙂

Vi startade redan som nummer fyra så det var inte så lång väntan. Men jag råkade ta ut Lingon lite väl tidigt så fick stå och belöna kontakt. Sen tog det lite tid innan vi skulle in på plan då de hade skrivit till hinderhöjaren att vi skulle hoppa 20 cm. Visst är inget problem för henne att hoppa det men eftersom jag vill spara hennes rygg så sa jag i från. Ibland går det inte lägre än 20 och då kan man inte göra något åt det. Vilket gjorde att hinderhöjaren blev osäker så hon fråga domaren, vilket jag förstår att hon gjorde eftersom jag kunde Juha hittat på, men det ledde ju till att det tog lite tid.

Vi blir hälsade in på banan och vi går in och sätter oss och startar typ direkt. Verkligen grym start, nog den bästa vi har gjort nånsin. Hon är med mig fint och lyssnar bra. Blir lite övertaggad av att börja med hinder och sen snurr så när jag säger framför till henne måste hon bara ta en lite väl stor båge innan hon kommer in och sätter sig. Sen går vi in i åttan. Matte tappar lite fokus så är nosen i frestelsen med korv, men får henne snabbt ifrån där och vi rundar konen och plötsligt sätter sig Lingon. Suck hon kissar, då var vi diskade. Kändes som det var en liten protest mot vädret då det tog i att regna då. Vi gick ur och fram till sitt, ligg, sitt. Hon sätter sig, hon lägger sig och sen blir det stopp. Försöker säga till henne två gånger men känner att just då är det inte värt att bråka med henne då vi redan är diskade. För kände att om jag börja tjata och bråka på henne så fanns det en risk att hon stänger ner och hennes bra energi försvann. Så vi fortsätter. Nästa ligg blev fruktansvärt snett men hon gjorde det 🙂 och det som gjorde mig mest glad av allt denna dag var att hon gjorde så jäkla snyggt sitt, stå, gå runt. Trodde det kunde bli lite problem då domaren och skrivaren stod där precis. Men var till och med så hon stod med huvudet vänt från mig men jag sa stå till henne och visade handtecken och hon gjorde det direkt. YEY!

Sen efter vår runda blev det en lång vänta på prisutdelningen eftersom det var så mycket starter. Var glad att vi var så tidiga eftersom regnet bara tog i mer och mer. Så man var rejält blöt när man kom hem för man gått omkring där en massa. Och Lingon fortsatte att kissa mest hela tiden. Så blev lite orolig att hon hade urinvägsinfektion eftersom hon betedde sig lite som Tessan gjorde när hon hade det. Men efteråt har hon inte visat några tecken så gissar att det bara lukta väldigt gott där så man var tvungen att kissa hela tiden.

Så måste säga att jag är jäkligt nöjd med tävlingen för känns som vi börja hitta ett sätt att få det att funka på tävling för att få till det, för om man ser på vårt papper så hade vi nio poäng som försvann, men känns som om den där diskningen bara kändes så fruktansvärt onödig. Men vad gör det vi hade kul ändå 🙂

Kommentera

