Senaste tävlingarna…

Förra veckan testade vi på att tävla både lördag och söndag för jag ville se om Lingon höll för det. Vilket hon gjorde =)

På lördagens tävling hade jag verkligen en svårmotiverad hund med mig. Kändes som vi tog hur många steg tillbaka som helst. Jag hade en hund som inte alls lyssna, gick några steg bakom mig och med näsan i backen hela tiden. Efter ett tag gav jag upp och kopplade henne och gick banan tills jag tyckte jag fick henne med mig och gick då av banan. Hade förväntat mig ett protokoll med anteckningar överallt så fick en väldig chock när jag fick mitt protokoll och det såg ut så här.

 

 

Blev ett väldigt tydligt exempel på att det inte alltid är säkert att domaren delar ens känsla av vad som händer på planen.

Men nästa dag var det en ny chans. Denna tävling testade vi lite annan taktik innan det var vår tid. Vi testade lite skyltar och sen gick vi mest bara runt för oss själva där jag belönande henne när hon tog kontakt. Känslan när vi gick in på plan var att detta fixar vi, detta trots att det i skogen lektes krig.

Hur gick det då?  Ja, vi har nu ett nytt lägsta rekord på en tävling. Trots det är jag ändå nöjd. Jag hade en helt annan hund med mig på banan än dagen innan. Denna dag var hon med mig. Visst hon låste sig lite men det var i samband med att det smällde. Direkt när vi kom av plan fick jag frågan om hon var skotträdd för det var väldigt tydligt att varje gång det smällde så vände hon på huvudet och tappade fokus.

Funderade ett tag på att bryta efter andra skylten för efter ett tags tjatande så ställde hon sig faktiskt upp. YEY! Men när jag kom halvvägs runt så började hon att trippa med mig runt. Så vi fick fel övning som vanligt, men på något sätt kändes det bättre  att få det av den anledningen än att hon inte ville ställa sig upp. Gäller att tänka positivt.

Denna dagens protokoll såg ut som jag trodde att dagens innan skulle göra, det var massor med avdrag överallt. Började skratta när jag såg domarens kommentar då det stod något i stil med att ni tog er runt banan. Men sen stod där även något som gjorde mig väldigt glad. Det stod något i stil med att vi hade fin kontakt när vi var i rörelse. Kändes skönt att få det bekräftat då det är något vi verkligen kämpat med.

Idag var det ytterligare en tävling som gällde, men var osäkert på om det skulle bli av. Min förkylning gjorde att jag typ hostade konstant igår och var därför galet trött och hade ont i typ hela kroppen. Lingon hade sovit två nätter i stugan så i morse såg hon så trött ut att ögonen såg ut att gå i kors. Men vi bestämde oss för att åka.

Dagens tävling kan sammanfattas med att vi var inte bästa ekipaget på banan men gladaste. Har nog aldrig skrattat åt henne så som jag gjorde när vi gick banan idag. Hon låste sig lite i starten, känns som om de återigen har börjat krångla för oss. Den där tröttheten som jag upplevde på morgonen var som bortblåst. En galen hund hade jag på banan som var lite för övertaggad som tyckte idag kunde vi ha lite flytande fotposition och springa ifrån matte lite när hon stanna vid en skylt. Men även en lycklig matte. Idag ställde hon sig upp och stod kvar hela tiden när jag gick runt. Vilket ledde till en överlycklig matte som hoppade upp och ner och klappa händerna samtidigt som man berömde. Måste säga att jag var lite orolig för det då det var precis vidd tältet där domaren och skrivaren stod och det skulle kunna vara något som Lingon tycker är skitläskigt. Men vi klara oss undan med lite bris. Och mattes lyckorop och en snurr efter det gjorde för mycket för Lingon. Helt plötsligt hade jag en lycklig hund som dansade runt på bakbenen. Tokiga hund. Hon lyckades även hitta på en egen skylt. Verka som hon trodde att vi helt plötsligt var en klass högre och tyckte det där med vänster sida var tråkigt utan tyckte man skulle vara på höger och satte sig där i stället och såg så nöjd med sig själv. Så kunde inte annat än att asgarva åt henne. Vårt riktiga fall blev att det var spring fram till hindret. Lingon brukar bli lycklig av att hoppa men idag fick man fnatt och plötsligt var man  på fel sida av banmarkeringen. Tok hund. Visst vi hade ju inte hamnat över 70 ändå då det blev en hel del nos, något annat som kommit tillbaka, lite sen, bris, fys för när hon hoppa även om hon egentligen inte rörde mig men förstår att det såg ut som det från domarens håll. Men kändes ändå kul att hon var så tokig idag. Domarkommentaren var: Det var inte Lingons dag idag

Kanske inte bästa dagen, men inte sämsta heller. Kul hade vi iaf =)

 

 

Kommentera

