Älskade underbara Özz

Vet att jag har haft den rubriken eller något liknande innan men det tåls att sägas igen det där…

I torsdags och fredags var jag och Sara och såg Özz Nûjens show Dålig Stämning. Äntligen var allt man kunde känna, äntligen skulle man få se den. Vi köpte ju biljetterna när vi höll på med examensarbetet och det känns som om det var 100 år sen. Men nu var det äntligen dags.

Trots att man sett honom massor med gånger kändes det lite overkligt att äntligen se honom. Troligtvis på grund av hur han gjorde entré som var väldigt tufft.

Hur var då showen? Helt jäkla underbar. Man fick sig många skratt och många tankeställare av vilken sjuk värld och samhälle vi lever i. Det är så att man skäms. Men det är den mixen av det politiska och allvarliga och helt galna skämt som gör att jag gillar Özz så mycket. Efter ha sett denna showen måste jag säga att jag gillar honom ännu mer, tror till och med att jag blev lite kär i honom för att han är så bra 🙂

Hela showen kändes väldigt välupplagd om vad som kom när i showen. Mot slutet av showen pratade han väldigt vackert om Utøya, något som vi hörde tidigare i sommar. Redan då fick det mig att börja gråta, denna gång räckte det att han nämnde 22 juli och tårarna forsade ner för mina kinder för på en sekund var jag tillbaka i den paniken som jag kände då. Minuterna senare går han vidare till nästa grej och öppnar med ett helt galet skämt och man asgarvar återigen. Det är det som är så underbart med standup och som blir extra tydligt i denna show.

 

Så har du chansen att se denna show gå och se den för den är grym så du kommer inte bli besviken. Kolla här var han ska vara och hur man hittar biljetter…

Har lyckats hitta en recension från Malmö och en från Lund, men har lite svårt att förstå när han skulle gräva sig ner i så djupa hål så man inte vet hur han skulle ta sig ur dem. Kanske beror på att det exemplet som tas upp i artikeln var det som fick mig att asgarva efter jag grät en massa när han tala om Utøya. Recensionen från Lund kan jag hålla med då de säger att han är värd att lyssna på…

 


Kommentera

