Tävling i Eslöv

I söndags styrde Lingon och jag mammas bil mot Eslöv för att vara med på vår andra agilitytävling. Dagen började inte så bra för har sovit extremt dåligt den sista tiden somnar inte förrän mellan 2-3 och när klockan då ringde kl 6 var migränen ett faktum. Fan var min första tanke eftersom förra tävlingen vi var anmälda till var vi inte med på eftersom det var i samma veva som Lingon varken ville äta eller dricka. Så det blev att ta en tablett, ställa om alarmet och krypa ner i sängen igen. Efter klockan ringde så blev det att vi låg kvar och myste lite så helt plötsligt var klockan kvart i sju. Men huvudet kändes bättre så det var bara att gå upp och fixa allt. Ca en timme senare var vi på väg. Visste ju inte riktigt när det skulle börja eftersom klass 2 skulle köra först så tyckte det var bättre att vara där tidigt. Och det var vi. Lyckades även bli ganska rejält orolig för fick för mig att det var klass 1 hopploppet som var igång när jag kom för kändes som just då var det massa hundar som inte kändes som de hade kommit så mycket längre än oss. Men det hade de ju så de hade väl bara en dålig dag… Så jag letade upp våra startnummer och insåg att det skulle dröja länge innan vi skulle få komma in på banan. Så vi gick en liten runda och sen hittade vi ett ställe att slå läger sen var det bara att vänta.

Tillslut var klass 2 slut och det var inte förrän ungefär samtidigt som Lingon fann ro och äntligen la sig ner för att vila. Så det blev inte mycket vila för snart var banan ombyggd och det var tid för banvandring. Var vissa lurigheter som jag inte visste riktigt hur vi skulle göra utan var bara att hoppas på det bästa. En annan tanke som slog mig var att långhoppet var väldigt långt.

Till slut var det vår tur och vi körde igång. Denna domaren höll lite mer avstånd än den sist men när Lingon var mitt uppe på vippen stannade hon till och tittade på honom med en blick som såg ut att säga Vem fan är du och vad gör du här? Men allt gick verkligen bra. Var på ett hinder som hon trilskades lite så vi fick en vägran men kommer inte ihåg vilken och sen kom vi till lången och även Lingon tyckte det var väldigt långt så hon kom helt fel i det så hon sprang på det. Då var det bara två hinder kvar så jag var woho vi kommer komma hela banan runt denna gång, eftersom det endast var balansen och ett hopphinder kvar så vi körde på och fick upp en jäkla fart. Så får jag höra att vi blev diskade. Jag förstod inte riktigt varför utan var mest glad för att vi kommit runt och att hon hade gjort slalomen rätt, trots att det gick väldigt långamt. Så jag såg det hela väldigt positivt. Sen gick vi bort och satte oss och då gick det upp varför vi blivit diskade. Det var ju för att hon inte hade tagit lången ordentligt och vi bara försvann. Satan annars hade vi kommit i mål på 10 fel ju. Om det inte varit så att vi fått tidsfel men tror inte det med tanke om jag jämförde med tiden på en annan hund som verkligen tog det långsamt. Lite extra surt är när man ser resultat listan att om vi hade fått 10 fel hade vi kommit åtta… Jaja, det är inget att göra något åt.

Sen gick vi och titta lite på hoppklass 1 för att spana lite på den banan. Den verkade verkligen krånglig och jag gav upp att stå där och tänkte att vi går och sätter oss istället så Lingon får vila lite. Så då började den långa väntan, då saknade man verkligen att ha någon att snacka med, men fick snacka med Lingon istället.

Tillslut börjades det med banvandringen men ovädret hade också börjat närma sig så ungefär samtidigt så bröt de agilitytävlingen för largehundarna. Och när det var 3 minuter kvar av banvandringen för grupp 1 så bröt de även för dem för det regna och åska en del. Tillslut hade det dragit förbi och grupp 1 fick gå sina sista minuter. Sen var det vår tur och ungefär när vi var färdiga så började det regna som satan igen så jag gick och hämta min lilla vovve som blev dygnsur bara av den lilla biten vi behövde gå för att komma till nånstans där vi kunde söka skydd. Där blev vi stående länge för det tog väldigt lång tid innan de drog igång agilityloppet igen och när de väl gjorde det så ville ju inte tidtagningen fungera. Och eftersom vi skulle ha den domaren så var det bara att vänta. Tillslut kunde hopploppet dra igång men var ju bland de sista så blev ju ännu mer väntan. Så precis innan jag skulle in blev jag toknervös för banan var helt bortblåst. Men vi gick till start och drog igång. Blev lite lugnare av att hon tog däcket rätt direkt och att hon gick in i tunneln i rätt ingång. För kändes mer naturligt att gå in i den andre så därför var jag lite nervös för den. Med tanke på hur det hade regnat och att vi var så långt bak så var banan bra upptrampad och lerig när vi kom ut. Det gick ganska bra till vi kom till platten. Mattan som ligger i den var ju alldelens blöt och lerig så Lingon sprang in två gånger för att sen springa ut igen innan hon tredje gången sprang genom den. Sen bara lite efter kom lången och hon gjorde samma sak igen, men denna gång tog jag tillbaka henne och hon tog det igen men rätt denna gång. Och sen var det tilt i hjärnan jag hade ingen aning om var vi skulle så jag fick titta upp lite i panik och hittade rätt hinder och vi sprang vidare. Ungefär här så hörde jag speakern säga att vi blev diskade och jag tänkte inte så mycket mer på det utan vi fortsatte. Väldigt långsamt gick det detta loppet. Dels för hon var väldigt trött för allt som hade hänt och dels för man blev så blöt och läskig om tassarna och magen. Vid ett tillfälle stannade hon till och med för att skaka sig vilket gjorde att ett asgarv utbrast i publiken haha det är min hund det som alltid tar sig tid att bjuda på ett skratt.

Sen satte vi oss i bilen och körde hemåt. Jag började då fundera på vad speakern i hopploppet sa när vi blev diskade. Nämligen att vi blev diskade för att vi hade tagit samma hinder två gånger. Så verkar som om domaren hade missat att hennes bakben sprang på hindret. Känns lite surt när vi för en gångs skull gjorde rätt… För att göra det hela ännu mera surt så precis när jag hade kört på motorvägen började det att småregna och jag bara fan min regnjacka och min keps. De hade jag ju hängt på en stolpe innan loppet och de hade jag helt förträngt när vi skulle åka hem. Och eftersom vi redan var på motorvägen kunde jag inte vända förrän i Lund men fick tillbaka min älskade keps och regnjacka iaf.

Trots att vi blev diskade i båda loppen så känner jag mig jäkligt nöjd. För det var en sån skillnad från förra tävlingen. Denna gången körde vi hela banorna och det mesta funka väldigt bra. Framförallt i agilityn, men det är ju ingen hemlighet eftersom kontaktfältshinderna är hennes favoriter de andra är bara mest trams som är ivägen tycker hon. Sen på kvällen så insåg jag att jag hade missat att anmäla oss till en tävling i Skurup och de hade inte stängt anmälningen till den trots att tiden egentligen gått ut så nu är vi med där med. Sen är vi även anmälda till en tävling i Malmö. Den är iofs en inofficiell tävling men anmälde mig ändå till den för att vi skulle få lite vana. När jag kollade sist så var det två stycken som var anmälda i agility och 1 i hopp. Känns illa om man diskar sig då. Idag såg jag att det var iaf två i båda nu. För de flesta har anmält sig till öppen klass men jag tyckte det var säkrast att hålla mig till klass 1. Sen såg jag även att det ska vara en tävling i Ystad i november. Funderar på att anmäla oss till den men ska vänta lite med det med tanke på att jag kanske ska ta och kastrera Lingon och borde bli nånstans kring då tycker jag.

Lingon

Kommentera

