Hur Lingon hamnade här…

Jag har påpekat att det var lite oplanerat och spontant som jag blev hundägare för några dagar sedan. Kanske inte riktigt var det så. Tänkte därför förklara hur det egentligen ligger till…

Var så att mamma ringde mig på tisdagen och berättade om att det var en släkting till en av hennes arbetskamrater som gått bort och lämnat 14 hundar efter sig. Herregud, var ens tanke då. Tänkt vilket kaos för släktingarna inte bara sorgen och chocken av vad som hade hänt utan även fick de massa vovvar att ta hand om.

Nästa dag ringde mamma mig igen och undrade om jag ville ha en hund. För det hade gått ut ett mail till alla på hennes jobb om att hundarna behövde ett nytt hem och om det var någon som var intresserad av att ta en hund. Min första tanke var nej. Men några sekunder senare blev det varför inte? Har ju alltid haft hund och har saknat att ha ständig tillgång till det när jag flyttade hemifrån. Och har funderat på att adoptera en liten vovve innan. Så nu när det var någon som fanns så i närheten så varför inte? Man ville ju inte riskera att de skulle avlivas för att de inte hittade nya hem. Så vi bestämde att vi skulle åka dit och titta på dem. För man tänkte att de kanske var väldigt tillbakadragna och inte så sociala när de hade varit en så stor flock. Det var en annan arbetskamrat till mamma som också skulle dit så mamma ringde till henne så vi skulle åka samtidigt. Så jag fick åka hem lite i panik till föräldrarna. Väl där hade chocken börjat lägga sig om att människan hade 14 hundar för att återigen bli värre när mamma nu upplyste mig om att det inte alls var 14 utan 21.
Men vi åkte dit. Det första vi möttes av när man kom innanför dörren var två valpkullar. Där den ena var 1,5 veckor och den andra två veckor. För att senare träffa på massor med småhundar. Hundar överallt kändes det som vilket det till stor del var. Så man satte sig ner på huk och snackade med dem. Men alla hundarna var väldigt framåt, glada och välvårdade så de hade ju säkert haft det hur bra som helst trots att de var 21 stycken. Då kom där en liten svart sak emot oss. Verkligen hur söt som helst och den som var mest framåt och verkligen överlycklig över att träffa oss. Så både jag och pappa föll för den så jag var direkt den vill jag ha. Men det visade sig att han hade blivit tingad bara några minuter tidigare.
Sen gick vi in i nästa rum där man möttes av ännu fler hundar och där var även Lingon. En sjukt härlig hund som bara anföll en och skulle pussa en i ansiktet när man satte sig ner på huk. Verkade en väldigt härlig, glad och framåt hund. Och hon var inte tingad ännu. Dessutom var hon en av de hundar som var renrasiga och det fanns papper på. Återigen kändes det verkligen jag vill ha henne. Samtidigt som det nu blev mycket mer allvar på något sätt. För man vet hur mycket tid och pengar som en hund kräver.
Mamma var lite inne på och undrade om jag inte skull ta en valp istället för Lingon är tre år och det är ju alltid kul att ha en valp så man kan forma den från början. Men jag tyckte att det kändes bättre att ta en renrasig hund med papper på än en blandrashund där man inte riktigt var säker vad det var för gener inblandade. Så det blev att Lingon fick följa med mig hem. Känns verkligen skoj att vara hundägare ”på riktigt”. Samtidigt som det känns som hennes personlighet börjar komma fram mer och mer allteftersom hon blir säkrare på omgivningen och mig. För det är ju ett kaos hon har varit med om de senaste dagarna och man vet ju inte om hennes förra ägare har mått dåligt länge och därför varit kaos även innan. Något som känns lite tråkigt är att hon inte alls kan det där med att leka. Så just nu pågår projekt lära Lingon tycka det är skoj med leksaker =)

Somsagt den är inte så intressant den där bollen…

Kommentera

