Dagens tips: Skumdum

Har de senaste dagarna återupptäckt en kär kärlek nämligen bandet Skumdum. Har lyssnat på dem i massa år nu. Började gilla dem efter att ha hört En sista tjänst som var med på en definitivt 50 spänn skiva 2001 eller 2002. Sen skulle de komma & göra en konsert i Lund så jag stack dit. Var typ inte en jäkel där. Tillslut kom det några så vi totalt blev 16 pers i lokalen när det lokala förbandet satte igång. När de hade spelat klart fick typ hela ”publiken” och förbandet gick ner på golvet framför scenen så med dem blev vi 10 pers. Då bör sägas att de flesta satt i skuggan under en trappa så man över huvudtaget inte såg dem. Det var en kille som stod ganska långt fram till vänster om scenen som verkligen kunde deras låtar & sjöng med i alla låtar. Sen hans kompis stod några meter snett bakom honom. Och sen var det jag som stod i linje med killen som sjöng med fast mer på höger sida om scenen. Så man skulle kunna tro att vi var typ tre pers i publiken. Så mina tankar var väl hur fan ska detta gå. Så kom killarna upp på scenen och verkligen gav järnet & gjorde sån in i helvetes bra konsert. Det gjorde mig så jäkla impad och jag blev frälst. Sen har de tillsammans med Mimikry fått slåss om titeln om mitt favoritband. Även om det alltid slutar oavgjort.
För några år sedan började de att köra på engelska & min första reaktion var inte speciellt positiv. Jag svor & sa va fan jag vill höra dem på svenska inte engelska. Det är fan svensk punk jag lyssnar på varför ska den ha engelska texter. Så kom första singeln & jag var fortfarande motståndare. Sen började jag att lyssna in mig på de engelska låtarna som de hade på sin MySpace-sida & jag blev mer & mer frälst för varje dag. Och när jag fick hem skivan så lyssnade jag på den oavbrutet i flera veckor. Jag var helt såld. De har grymma texter som ofta har en politisk innebörd. Sånt gillar jag =)
Så vill du höra ett grymt band kolla in Skumdum

Kommentera

